Tutkimukset ja julkaisut

Oheiseen listaan on koottu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia ja julkaisuja demokratiakasvatuksesta vuodesta 2017 alkaen (uusin ensimmäisenä).

Rautiainen, Matti & Vetter, Daniel. (2024). Towards Stronger Education for Democracy in Finnish and German Teacher Education. Blog der Heidelberg School of Education, 26.7.2024.

Rautiainen, Matti, Hiljanen, Mikko. & Tallavaara, Riitta. (2024). Education for democracy and democratic citizenship. In. N. Mård & S. Klausen (eds.) Developing a Didactic Framework Across and Beyond School Subjects. Cross- and Transcurricular Teaching, 197-209. Routledge.

Gretschel, Anu, Rautiainen, Matti, Vanhanen-Nuutinen, Liisa, & Tarvainen, Kai. (2023). Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa. Tilannekuva ja suositukset 2023. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2023:24.

Hiljanen, Mikko, Räikkönen, Eija, & Rautiainen, Matti. (2023). Osallisuuden valokeiloja ja katveita suomalaislukioissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-bulletin, 33(4), 6-26.

Meriläinen, Niina, Hiljanen, Mikko, & Rautiainen, Matti. (2023). Archetypes of youth as vectors in power relations. From praises to information operations. Frontiers in Political Science, 5, Article 1228838.

Rautiainen, Matti. (2023). Koulujen ihmisoikeuskasvatusta kannattaa tukea. Helsingin Sanomat 7.8.2023.

Tallavaara, Riitta & Hiljanen, Mikko. (2023.) Demokratiakasvatus elämäntapana ja koulutuspolkuna opettajakoulutuksessa. Ruusupuiston kärkiuutiset, (1).

Rautiainen, Matti. (2023). Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä. Teoksessa K. Kaihari, M.-L. Engelholm, T. Aikoma, & A. Korhonen (toim.), Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa : peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023 (s. 50-54). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2023:4a.

Rautiainen, Matti. (2023). Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen nykytila. Kleio, 2023(3), 46-47.

Fornaciari, Aleksi, Rautiainen, Matti, Hiljanen, Mikko & Tallavaara, Riitta. (2023). Implementing Education for Democracy in Finnish Teacher Education. Schools, 20(1), 164-186.

Hämäläinen, Tommi, Hiljanen, Mikko, & Rautiainen, Matti. (2022). Aloittavien opettajaopiskelijoiden näkemys opettajasta ja koulusta kestävään elämäntapaan kasvattajana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 64-80.

Arela, A.-M., Hiljanen, M., Kamunen, M., Karisto, R., Keijonen, J., Kouhia, T., Mustonen, R., Myntti, I.-M., Oikari, N., & Ranta, P. (2022). Somecracy. Sosiaalinen media demokratiakasvatuksen välineenä. Teoksesa N. Mård (toim..), Ämnesövergripande undervisning och demokratifostran. Idemo-hankkeen tuloksia 2018-2022 (s. 52-74). Åbo Akademi. 

Rautiainen, Matti, Hiljanen, Mikko. & Männistö Perttu. (2022). Lupaus paremmasta. Demokratia ja koulu Suomessa. Into Kustannus.

Meriläinen, Niina, Rautiainen, Matti, & Hiljanen, Mikko. (2022). Monen kerroksen nuoria. Politiikasta.

Hiljanen, M., Karisto, R., Keijonen, J., Kouhia, T., & Oikari, N. (2022). Tavoitteena demokratia? Opetussuunnitelmien perusteet ja demokratiakasvatus. Teoksessa N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio, & M.-P. Vainikainen (toim.), Laaja-alainen osaaminen koulussa. Ajattelijana ja oppijana kehittyminen (s. 280-290). Gaudeamus.

Oikari, Niilo. (2022). Demokratia pelissä. opetuslautapelikokeilu lukiossa. Pro gradu -tutkielma.

Rautiainen, Matti & Hiljanen, Mikko. (2022). Demokratiakokeiluja. Teoksessa N. Mård (toim.), Ämnesövergripande undervisning och demokratifostran : Idemo-hankkeen tuloksia 2018-2022 (s. 96-105). Åbo Akademi.

Hiljanen, Mikko & Tallavaara, Riitta. (2022). Demokratiakasvatusta luokanopettajakoulutuksessa. Derby-kotiryhmä. Teoksessa N. Mård (toim.), Ämnesövergripande undervisning och demokratifostran. Idemo-hankkeen tuloksia 2018-2022 (s. 22-26). Åbo Akademi. 

Hiljanen, Mikko, Tallavaara, Riitta, Rautiainen, Matti, & Männistö, Perttu. (2021). Demokratiakasvatuksen tiellä? Toimintatutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kasvusta demokratiakasvattajiksiKasvatus ja aika15(3-4), 350-368.

Kasa, Tuija, Rautiainen, Matti, Malama, Miia & Kallioniemi, Arto. (2021). ’Human rights and democracy are not self-evident’. Finnish student teachers’ perceptions on democracy and human rights education. Human Rights Education Review4(2), 69-84.

Männistö, Perttu (2020). The state of democracy education in Finnish primary school-education. JYU DISSERTATIONS 285.

Fornaciari, Aleksi (2020). Luokanopettajan yhteiskuntasuuntautuneisuus ja sen kriittinen potentiaali. JYU DISSERTATIONS 307.

Moisio, Olli.-Pekka., & Rautiainen, Matti. (2020). Utopian Education. May the Hope Be With You. Teoksessa T. Eskelinen (toim.), The Revival of Political Imagination. Utopia as Methodology (pp. 97-112). Zed Books.

Fornaciari, Aleksi; Rautiainen, Matti (2020)
Finnish teachers as civic educators. From vision to action. Citizenship Teaching and Learning, 15 (2), 187–201.

Rautiainen, Matti (2020)
Historian opetusta Berliinin taivaan alla. Matka demokratiakansalaisuuden sydämeen. Kasvatus ja aika, 14 (2), 169–174.

Raiker, Andrea, Rautiainen, Matti. & Saqipi, Blerim. (toim.) (2020)
Teacher Education and the Development of Democratic Citizenship in Europe. London: Routledge.

Virtanen, Aino. (2020)
Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? Analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä. Pro gradu-tutkielma.

Rautiainen, Matti. (toim.). (2019)
Towards a better democracy: Council of Europe’s Competences for Democratic Culture in Education and Teaching. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos.

Hiljanen, Mikko & Rautiainen, Matti. (2019)
Koulujen toimintakulttuuri kaipaa demokratisoimista. Suomen Kuvalehti 30.5.2019.

Mäensivu, Marja (2019)
Hierarkia ja demokratia opiskelutilanteiden jäsentäjinä : tapaustutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja toimintaa ohjaavista kehyksistä. JYU dissertations, 80. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. 

Männistö, Perttu; Hiljanen, Mikko; Rautiainen, Matti (2019)
Tavoitteena elämäntapa: demokratiakasvatuksen suuntia tulevaisuuteen. Ruusupuiston kärkiuutiset, 2019 (5).

Nyman, J. & Toivonen, I-S. (2019)
Koulu demokraattisena tilana: Opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista. Pro gradu-tutkielma.

Moisio, O.-P., & Rautiainen, M. (2018)
Utopia ja kasvatus. Teoksessa M. Mentula, K. Lakkala, S. Suominen, & H. Era (toim.), Utopia työkaluna. Irti vaihtoehdottomuuden valheesta. Helsinki: Demokraattinen sivistysliitto, 115–126.

Rautiainen, M. (toim.). (2018)
Kohti parempaa demokratiaa: Euroopan neuvoston demokratiakulttuurin kompetenssit kasvatuksessa ja opetuksessa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos.

Saukkonen, S. & Moilanen, P. (toim.) (2018)
Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.

Raiker, A., & Rautiainen, M. (toim.). (2017)
Educating for Democracy in England and Finland. Principles and Culture. Routledge.

Männistö, P., Rautiainen, M., & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.). (2017)
Hyvän lähteillä. Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos.

Rautiainen, M. (2017)
Osallisuus ja demokratia koulussa. Teoksessa S. Elo, K. Kaihari, P. Mattila, & L. Nissilä (toim.), Rakentavaa vuorovaikutusta. Opas demokraattisen osallisuuden vahvistamiseen, vihapuheen ja väkivaltaisen radikalismin ennaltaehkäisyyn. Helsinki: Opetushallitus, 17–20.

Toom, A., Rautiainen, M., & Tähtinen, J. (toim.). (2017)
Toiveet ja todellisuus. Kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Suomen kasvatustieteellinen seura.

Fornaciari, A. & Männistö, P. (2017)
Yhteiskuntasuhde osana luokanopettajan ammattia. Traditionaalista vai orgaanista toimijuutta? Kasvatus, 48 (4), 353–368.