Opetusmateriaaleja

Päättäjät-demokratiapeli

Päättäjät-demokratiapeli

On aika luoda hyvinvointia – jos te niin päätätte! 

Tämän pelin tavoitteena on luoda mahdollisimman paljon hyvinvointia oman kunnan asukkaille. Aina se ei ole helppoa, ja päätös yhden hyväksi voi koitua toisen haitaksi. Eniten pisteitä kuntaan tuonut pelaajajoukkue voittaa pelin. 

Pelaajien minimimäärä on 5. Suositeltu määrä on 15 pelaajaa jokaista kuntaa kohti. Kuntia voi olla loputon määrä, joten peliä voi pelata vaikka koko koulun kesken ja katsoa, mikä luokista saa tuotettua eniten hyvinvointipisteitä.

Pelissä harjoitellaan keskustelutaitoja, hyvinvoinnin eri osa-alueiden vertailua ja pohtimista, demokraattista päätöksentekoa sekä aktiivista kansalaisuutta. Se on myös innostava oppimisalusta kokouskäytäntöjen harjoitteluun.

Peli on suunniteltu lukiolaisille, mutta sitä kannattaa kokeilla myös yläkoulussa esimerkiksi osana yhteiskuntaopin opetusta.

Kesto: vähintään 90 min

Pelin on laatinut Jyväskylän yliopiston luokan- ja aineenopettajaopiskelijaryhmä.

Lataa alta tulostettava versio pelistä.


Kriittinen lukutaito osana lukon historian opetusta

Kriittinen lukutaito julkaisu

Tekijät: Sami Hyle, Kristina Sahinen ja Esa Vesala

Historian opetuksen keskeisiä tavoitteita on oppia tulkitsemaan ristiriitaista tietoa sisältäviä lähteitä. Se auttaa paitsi suhtautumaan kriittisesti tietoon, myös avaa näkemään, että eri asia voidaan kokea ja nähdä eri tavoin.


Myrkkymysteeri – toiminnallinen demokratiakasvatuspeli

Myrkkymysteeri-peli

Tekijät: Ahola, I., Kenttä, L., Kohvakka, K., Kuitunen, P., Menna, J., Ollikainen, R., Pyhäjärvi, E., Ruokonen, N., Saarela, A., Suninen, S. (2022). Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.

Pelissä opiskelijat muodostavat erilaisia mediataloja ja lähtevät selvittämään, mistä veteen valunut myrkky on peräisin. Peli on noin kuuden tunnin mittainen yhteiskuntasimulaatio lukioikäisille. Se käsittelee demokratiakasvatuksen aiheita, ja siinä tutustutaan median rooliin yhteiskunnassa. Pelissä ryhmät tekevät uutisia eri medioiden edustajina, ratkaisevat heille suunnattuja tehtäviä ja yrittävät ratkaista kaikkia heitä koskevan mysteerin.