Opetusmateriaaleja

Päättäjät-demokratiapeli

Päättäjät-demokratiapeli

On aika luoda hyvinvointia – jos te niin päätätte! 

Tämän pelin tavoitteena on luoda mahdollisimman paljon hyvinvointia oman kunnan asukkaille. Aina se ei ole helppoa, ja päätös yhden hyväksi voi koitua toisen haitaksi. Eniten pisteitä kuntaan tuonut pelaajajoukkue voittaa pelin. 

Pelaajien minimimäärä on 5. Suositeltu määrä on 15 pelaajaa jokaista kuntaa kohti. Kuntia voi olla loputon määrä, joten peliä voi pelata vaikka koko koulun kesken ja katsoa, mikä luokista saa tuotettua eniten hyvinvointipisteitä.

Pelissä harjoitellaan keskustelutaitoja, hyvinvoinnin eri osa-alueiden vertailua ja pohtimista, demokraattista päätöksentekoa sekä aktiivista kansalaisuutta. Se on myös innostava oppimisalusta kokouskäytäntöjen harjoitteluun.

Peli on suunniteltu lukiolaisille, mutta sitä kannattaa kokeilla myös yläkoulussa esimerkiksi osana yhteiskuntaopin opetusta.

Kesto: vähintään 90 min

Pelin on laatinut Jyväskylän yliopiston luokan- ja aineenopettajaopiskelijaryhmä.

Lataa alta tulostettava versio pelistä.


Kriittinen lukutaito osana lukon historian opetusta

Kriittinen lukutaito julkaisu

Historian opetuksen keskeisiä tavoitteita on oppia tulkitsemaan ristiriitaista tietoa sisältäviä lähteitä. Se auttaa paitsi suhtautumaan kriittisesti tietoon, myös avaa näkemään, että eri asia voidaan kokea ja nähdä eri tavoin.

Tekijät: Sami Hyle, Kristina Sahinen ja Esa Vesala


Myrkkymysteeri – toiminnallinen demokratiakasvatuspeli

Myrkkymysteeri-peli

Pelissä opiskelijat muodostavat erilaisia mediataloja ja lähtevät selvittämään, mistä veteen valunut myrkky on peräisin. Peli on noin kuuden tunnin mittainen yhteiskuntasimulaatio lukioikäisille. Se käsittelee demokratiakasvatuksen aiheita, ja siinä tutustutaan median rooliin yhteiskunnassa. Pelissä ryhmät tekevät uutisia eri medioiden edustajina, ratkaisevat heille suunnattuja tehtäviä ja yrittävät ratkaista kaikkia heitä koskevan mysteerin.

Tekijät: Ahola, I., Kenttä, L., Kohvakka, K., Kuitunen, P., Menna, J., Ollikainen, R., Pyhäjärvi, E., Ruokonen, N., Saarela, A., Suninen, S. (2022). Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos.


Muutoksen keskellä – Monialainen oppimiskokonaisuus ilmastonmuutoksesta

Miten ilmastonmuutos vaikuttaa saamelaisten perinteiseen elinkeinoon, poronhoitoon? Mitä ilmastomuutoksessa ylipäätänsä tapahtuu? Miltä kuulostaisi oman dokumenttielokuvan tekeminen? Kahdeksan tunnin mittainen kokonaisuus ilmastonmuutoksesta alkaa tanskalaisen elokuvantekijän Robert Foxin VR-elokuvasta Winter of Change, jossa kerrotaan ilmastonmuutoksen vaikutuksesta saamelaisten perinteiseen elinkeinoon poronhoitoon. Vaikuttavasta ja elämyksellisestä elokuvasta alkaa opiskelu, jonka eri vaiheet aineistoineen ja kysymyksineen löydät täältä.

Tekijät: Oona Liukkonen, Minea Nirhamo, Janne Rajamäki, Mirja Rinta-Valkama, Juho Suikkanen, Liina Vu ja Thinya Wadunombi 


Tekoja, jotka edistävät demokratiaa…

Osana opettajankoulutuslaitoksemme aineenopettaja-
koulutusta opiskelijat toteuttavat joka kevät projektin, jossa he edistävät demokratiaa kasvatuksessa ja koulutuksessa tekemällä tekoja.

Tekojen kirjo on sisältänyt kokeiluja aina mielenosoituksista, julkisista interventioista ja demokratiakampanjoista kouluissa toteutettaviin opetuskokeiluihin. Vuosien varrella näitä projekteja on ollut toista sataa. Ohessa yksi kevään 2024 projekteista.